Energetyka Jutra - OZE Atom Magazynowanie energii
Strona główna > Artykuły

BMW i3 – Ekologia i design

Opublikowany 14 marca 2016 przez Martyna Lis
cq5dam.resized.img.585.low.time1447950998802

źródło: bmw.pl

Pojazdy elektryczne zyskują coraz większy rozgłos i zainteresowanie. Kierowcy mają bardzo podzielone opinie, albo je kochają, albo nienawidzą. Dla jednych to co jest zaletą, czyli np. brak hałasu i wibracji podczas jazdy, staje się ogromną wadą i odbiera przyjemność jazdy. Samochody elektryczne charakteryzują się zerową emisją dwutlenku węgla do atmosfery. Sceptycy zauważają jednak, że pobór prądu, o ile ten nie został wytworzony przez OZE lub energię jądrową, wiąże się w niebezpośredni, ale wciąż niepodważalny sposób z emisją CO2. Wydaje się to mocno przesadzonym argumentem, a nawet jeśli słusznym, to skupiłabym się bardziej na rozwijaniu technologii węglowych i rozwoju OZE, aniżeli na krytykowaniu ciekawej alternatywy dla ropy. W Polsce największym problemem jest mała ilość stacji ładowania, choć w niedalekiej przyszłości będzie ich więcej. Mimo, że kierowców stawiających na prąd jest u nas wciąż dość mało, to jednak z roku na rok ich liczba się zwiększa. Rok 2015 należał zdecydowanie do BMW i3 i to właśnie na tym modelu skupimy się w poniższym tekście.

Statystyka

W 2015 roku był to trzeci najlepiej sprzedający się model samochodów elektrycznych w Stanach Zjednoczonych. Niemieckiemu koncernowi udało się sprzedać na rynku amerykańskim aż 11 024 egzemplarzy. Dla porównania w minionym roku w Polsce sprzedano około 400 aut elektrycznych. Ponad połowa, bo aż 277, została zarejestrowana w stolicy. BMW i3 stanowiło ponad 60% sprzedanych modeli, a liczba ta, zwiększyła się o prawie 30% w stosunku do poprzedniego roku. Skąd w naszym kraju takie zainteresowanie właśnie tym modelem? Prawdopodobnie wpływ na to mają zarobki, które niewielu Polakom pozwalają na zakup Tesli. Z kolei BMW jest niewiele droższe od równie popularnego Nissana Leafa. Mając do wyboru te dwa modele, wielu wybierze BMW.

Design

Niewątpliwe jest to auto ciekawe pod względem wyglądu. Charakteryzuje je bardzo odważny, świeży i wyzywający design. Stał się samochodem, który ma przyciąga uwagę i intryguje. Jest on dość wysoki – 1,58 m i szeroki na 1,77 m. Pomieści 4 osoby. Uważa się, że jak na samochód segmentu B, z tyłu siedzi się całkiem wygodnie. Z dużą krytyką spotkały się tylne drzwi, gdyż otwierają się przeciwstawnie i wymagają ustalonej kolejności otwierania i zamykania. Osoba siedząca na tylnym siedzeniu i nie mająca przed sobą pasażera, praktycznie nie jest w stanie sama otworzyć drzwi. Wnętrze sprawia bardzo przestronne wrażenie, dzięki wyeliminowaniu słupka środkowego. Producent deklaruje, że jedna czwarta samochodu wykonana została z produktów pochodzących z recyclingu. Widać to szczególnie w środku. Użyto między innymi plastiku z butelek PET, wełny czy przemielonych łodyg roślinnych. Skóra wykorzystana do wytworzenia tapicerki garbowana jest przy użyciu oliwy. BMW wyraźnie postawiło na ekologię. Efekt końcowy nie wszystkim przypada do gustu, ale ma on również wielu sympatyków.

Dane techniczne

Moc silnika to 125 kW(170 KM), a maksymalny moment obrotowy to 250 Nm. Jest to przyzwoity wynik zważywszy na niewielką masę samochodu, która wynosi 1195 kg dzięki użyciu lekkiej konstrukcji karbonowej. Dzięki niezamontowaniu skrzyni biegów i bezpośredniemu przełożeniu, auto przyspiesza od 0 do 100 km/h w zaledwie 7,2 s. Chcąc przyspieszyć z 80 do 120 km/h potrzeba tylko 4,9 s. Silnik elektryczny generuje wysoki moment obrotowy w bardzo szerokim zakresie, praktycznie od obrotów jałowych. Napęd jest na tylne koła. Nie utrudnia to jednak jazdy, gdyż czujniki od razu wykrywają potencjalne poślizgi i dławią silnik. Podczas wychodzenia z zakrętu, przód wyjeżdża szybciej niż tył. Nie zastosowano natomiast samonośnego nadwozia. Użyto podwozia z ramą, na którym zamontowane są akumulatory i nadbudówka. Zawieszenie jest jednak sztywno połączone, dzięki czemu karoseria nie odchyla się na szybkich zakrętach.

Zasięg i ładowanie

Według producenta maksymalny zasięg to 190 km. Przeciętna odległość jaką można przejechać na jednym ładowaniu to 130-160 km. W praktyce często jest to znacznie mniej (100-110 km), ponieważ zakres spada wraz ze wzrostem dynamiki jazdy. Wytrzymałość akumulatorów litowo-jonowych jest też zależna od warunków atmosferycznych. Zasięg zależy także od wybranego trybu jazdy. Największy jest przy użyciu opcji EcoPro+. Istnieje możliwość dokupienia Range Extendera, czyli dwucylindrowego silnika benzynowego ze skutera BMW (38 KM), który jest w stanie wydłużyć zasięg o około 100 km. Po rozładowaniu akumulatorów, produkuje on prąd elektryczny. Ładowanie z użyciem zwykłego, domowego gniazdka może zająć od 8 do nawet 12 godzin. Posiadając specjalny moduł, który można nabyć bezpośrednio u producenta, czas skraca się do 4-6 godzin. Korzystając z szybkiego ładowania na stacji można w 30 minut naładować samochód do 80%. Dzięki aplikacji mobilnej można zdalnie kontrolować stan naładowania.

Komfort jazdy

Akumulatory w i3 umieszczone są bardzo nisko, a co za tym idzie także środek ciężkości jest tuż przy podłodze. Sprawia to, że samochód prowadzi się łatwo i intuicyjnie. Auto jest bardzo zwrotne. Opony są wąskie, mają rozmiar 155/70 R19. Zapewniają dobrą przyczepność na śliskiej nawierzchni i małe opory toczenia. Niestety użycie niestandardowego rozmiaru znacząco podbija ich cenę. Samochód jest bardzo cichy. Jedyne dźwięki podczas jazdy, to szum opływającego powietrza i odgłos kół toczących się po jezdni. Tryb Comfort oferuje pasażerom klimatyzację, ogrzewanie i  podgrzewane fotele. W najbardziej oszczędnej wersji, opcje te są niedostępne.

Podsumowanie

Oferta BMW i3 sprawdzi się głównie do jazdy w mieście. Cena oscylująca wokół 150 tysięcy złotych jest wysoka, ale jednak nie jest poza zasięgiem Polaków. Jednakże nie jest to samochód dla każdego. Jednak wyróżnia go dynamiczność, ciekawy wygląd i wiele cech charakterystycznych dla marki BMW. Jeżeli w Polsce powstanie więcej stacji ładowania, to model ten będzie się zapewne cieszył jeszcze większym powodzeniem.

Więcej artykułów
· Powyżej punktu krytycznego

Martyna Lis - 4 kwietnia 2016

· Obecne perspektywy energetyki jądrowej

Stanisław Jagielski - 16 marca 2016

· Szkic fuzji w Europie

Marek Bilnicki - 14 marca 2016

Polub nas na Facebook-u!
Szukaj